Aflevering 06: Interview met couturier Claes Iversen en queer designer Dylan Westerweel. Beide creëren een eigen wereld.
Mijn gasten zijn Claes Iversen en Dylan Westerweel creëren beide een eigen wereld. Claes met hyper feminiene ontwerpen voor vrouwen. Dylan met ontwerpen waarin gender juist geen rol speelt. Kortom, twee designers die mode totaal anders benaderen. Of toch niet?
‘Ik geloof dat queer mensen de future zijn,’ zegt Dylan Westerweel. Zijn merk gaat over het herdefiniëren van wat mode, mannelijkheid en queer mode voor hem betekenen en over het vertellen van queer verhalen. Dylan studeerde af aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem in 2019. In hetzelfde jaar won hij de modeprijs Lichting voor de meest veelbelovende modeontwerper. In juli 2021 presenteerde Dylan zijn tweede collectie Claude waar we over gaan praten. Inclusief een klein queer kleding kwisje. Zijn sokken queer? Het corset? De stropdas? Maar we praten ook over wat kleding gender bevestigend maakt en het groeiende bewustzijn van wat gender is. En is volgens Dylan het maken van 2 collecties per jaar echt nodig?
Claes Iversen: ‘Als ontwerper moet je mode zien als een soort speeltuin. Ik vul het in hoe ik het wil.’ Claes Iversen, studeerde 15 jaar geleden af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Een blik op zijn indrukwekkende cv leert dat Claes zijn haute couture exposeerde op talloze mode-tentoonstellingen. Hij lanceerde een ready-to-wear collectie. Hij schildert, ontwerpt ook tapijten, hij kleed Koningin Maxima.
De afgelopen jaren nam Claes een zevental prijzen in ontvangst. De meest recente is het Cultuurfonds Mode Stipendium, een geldprijs van €50.000. Hiervan bekostigde jij onder ander zijn gloednieuwe bruidscollectie.
We praten onder andere over duurzaamheid: ‘Ik ben zoekende over hoe we als bedrijf meer kunnen doen aan duurzaamheid op een manier dat het past bij het label. Duurzaamheid mag geen verkooppraatje zijn. Het moet kloppen.”